Wat doet Robin van Dijk om zijn onderneming toekomstproof te maken?

Geplaatst op

Regelmatig vragen wij ondernemers in de glastuinbouw wat zij concreet doen om hun onderneming klaar te maken voor 2026. Dit keer: Robin van Dijk van Dijk van Dijk over samenwerking en kennis.

Robin van Dijk van <link https: www.dijkvandijk.nl nl>Dijk van Dijk: ‘Wij zijn gespecialiseerd in de hortensiateelt en we hebben ons toegelegd op alle facetten: veredeling, stekken, halfwas en afkweek. We bieden dus een breed productpakket. Dat doen we niet alleen om de kennis zoveel mogelijk in eigen huis te houden, maar ook vanwege risicospreiding. Onze klanten zijn zowel bloemisten en tuincentra als telers die de stekken en halfwas planten afnemen.

Om nog een stapje verder te gaan hebben we een verregaande samenwerking gesloten met andere telers in de vorm van joint ventures. De eerste joint venture is op het gebied van veredeling met een teler die gespecialiseerd is in vermeerdering en halfwas productie. Wij zijn weer meer gericht op afkweek en zo profiteren we van elkaars sterke punten. Daarnaast zijn we met een klant van onze halfwas heel nauw gaan samenwerken, om nog meer te kunnen toesturen op hun wensen. Ook dat resulteerde in een joint venture. Met een derde teler werken we samen in afkweek, omdat wij ruimte tekort kwamen die hij over had. De afspraak met deze teler is dat hij onze Hydrangea’s afkweekt, terwijl wij de verkoop regelen. De vergoeding is deels gekoppeld aan de verkoopprijs van de plant. Deze teler wordt daardoor gestimuleerd een goed product af te leveren en wij lopen minder risico wanneer de markt wat minder is.

Ook op andere vlakken in ons bedrijf zijn we bezig met de toekomst. Op het gebied van personeel en arbeid hebben we de organisatie anders ingericht, we investeren flink in digitalisering en we doen veel aan marketing. Onze Hydrangea zien we graag in het premiumschap.’


Deel dit blog:

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht