Wat doet Nicki de Haaij om zijn onderneming toekomstproof te maken?

Geplaatst op

Regelmatig vragen wij ondernemers in de glastuinbouw wat zij concreet doen om hun onderneming klaar te maken voor 2026. Dit keer: Nicki de Haaij van Ammerlaan Orchideeën over strategie.

Nicki de Haaij van Ammerlaan Orchideeën: ‘Het magische woord is ketenverkorting. Aan de afzetkant en aan de productiezijde. Hoe korter de keten, hoe lager de kosten en hoe meer betrokkenheid je bij je partners hebt. Je kunt dan gemakkelijker informatie uitwisselen en van elkaar profiteren.

Als het gaat om een kortere keten aan de afzetkant zijn we vier jaar geleden al een bepaalde weg ingeslagen. De retailer koopt het liefst direct bij de bron. Dan begeef je je wel op glad ijs, want het betekent dat je wat weerstand gaat krijgen vanuit de keten. Intern hebben we alles in gang gezet om dit verder vorm te geven. Als een ondernemer uit een andere sector naar de tuinbouw kijkt, zal die zich verbazen hoeveel schakels er in de keten zitten. Waarom moet de verkoop over drie schijven gaan?

Samenwerken is trouwens ook een hot issue bij ons. Hoe we dat rijmen met ketenverkorting? We werken samen met andere telers om het aanbod te bundelen richting de klant. Zo zoeken we naar partners die een andere potmaat of soort kunnen leveren.

Tot slot kijken we naar de mogelijkheden om de productieketen korter te maken. Nu importeren we de stek via veredelaars, maar het zou kunnen om de teelt meer in eigen beheer te houden dat wij zelf stek op gaan kweken.’


Deel dit blog:

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht